Hírlevél feliratkozás

Hirdetés

Finanszírozás kalkulátor

Biztosítás kalkulátor

Átírás kalkulátor

/

Vagyonszerzési illeték

? Ft

Forgalmi engedély

? Ft

Törzskönyv

? Ft

Eredetiségvizsgálat

? Ft

Összesen

? Ft

Kiszámolom

Hírek

CsodaVerda 37. rész - István (Opel Mokka - SportVerda)

CsodaVerda 37. rész - István (Opel Mokka - SportVerda)

Már megint Csóró Zorró!? CsodaVerda a SportVerda műsorban, avagy István CsodaVerda napja.
CsodaVerda 38. - Tomi (Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo - SportVerda)

CsodaVerda 38. - Tomi (Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo - SportVerda)

CsodaVerda a SportVerda műsorban, avagy Tomi CsodaVerda napja.

Az ABS (blokkolásgátló)

ABS
Anti-Lock Braking System

Az ABS lényege:
A legrövidebben úgy lehetne megfogalmazni, hogy gépjármű vészfékezés esetén is irányítható maradjon. Persze a valóságban azért ez egy kicsit bonyolultabb. wikipédiából: -„1964-ben építettek be először kísérleti Mercedesekbe, de a rengeteg elektromos építőelemből álló készülék még nem volt elég strapabíró és megbízható az autóba történő szériaszerű beépítéshez. Végül a Bosch oldotta meg a feladatot, elsőként 1978-ban lehetett ABS-t rendelni a W116-os Mercedes S-osztályba.”

Működési elve:
Az ABS működése a mágneses indukcióra épül. Az ABS jeladó a kerekeknél helyezkedik el és figyeli azoknak a fordulatszámát. Amennyiben valamelyik szenzor (vagy akár több is egyszerre) úgy érzékeli, hogy a kerék állóra (blokkol) fékez, abban az esetben fékerőt vesz el mindaddig, míg az adott kerék újra nem tud forgó irányú mozgást végezni. Mikor a kerék újra képes forogni addig növeli a fékerőt ameddig a kerék újra meg nem áll majd a művelet kezdődik elölről. Ez a művelet a másodperc tört része alatt megy végbe. Sőt mi több, 1 másodperc alatt több mint húszszor képes megismételni.

Csökkenti-e az ABS a fék utat avagy sem?
Erre a kérdésre nagyon nehéz válaszolni! Ha arra gondolok, hogyha egy tengerparton haladok egy gépjárművel és hirtelen fékezek nyilván a nem ABS-el szerelt gépkocsi hamarabb meg fog állni, hiszen az előtte feltorlódott homok hamarabb lelassítja a kocsiszekrényt, mivel az ABS-el szerelt gépjármű ’’siklik’’ a homokon.

Viszont tegyük fel ugyan ezt a kérdést a nyári melegben egy aszfaltos úton. Az ABS nélküli vészfékezést végrehajtó autó gumiabroncsai csak egy ponton érintkeznek az aszfalttal, ami azért hátrányos, mert a gumi hirtelen felforrósodik, majd elkenődik ezzel veszítve a tapadóerejéből, míg az ABS-el szerelt gépjármű kereke folyamatosan ’’forog’’, ami azért előnyös, mert:
- irányítható marad az autó
- nem kenődik el a gumiabroncs, ezáltal jobb a tapadás, ami rövidebb fékutat eredményezhet.

Hátrány: wikipédiából:

  • kockaköves út: amint a kerék az egyik kőről a másikra lép át, egy pillanatra a levegőbe kerül ahol állóra fékeződik. Ilyenkor az ABS teljesen elveszi a fékerőt, cserébe viszont amint a kerék ismét a kőhöz ér, nem fog blokkolni, így megmarad az irányíthatóság. A fékút ebben az esetben azonban megnő!
  • frissen esett hó: ebben az esetben a blokkoló fékezés az első kerekek előtt egy hókupacot hoz létre, ami segíti az autó lassulását. ABS-szel szerelt jármű esetén nem keletkezik a kerekek előtt hókupac, így hosszabb lesz a fékút.
  • sáros, iszapos, homokos, vagy kavicsos útszakasz: ilyenkor az ABS megzavarodik, folyamatosan leszabályoz, nehézkes lesz az autó irányítása, és nagyon nagy mértékben nőhet a fékút.

Az ABS 2005-től kötelező szériatartozék a hazánkban újonnan forgalomba helyezett gépjárművekben.

Az ABS (blokkolásgátló)