Hírlevél feliratkozás

Hirdetés

Finanszírozás kalkulátor

Biztosítás kalkulátor

Átírás kalkulátor

/

Vagyonszerzési illeték

? Ft

Forgalmi engedély

? Ft

Törzskönyv

? Ft

Eredetiségvizsgálat

? Ft

Összesen

? Ft

Kiszámolom

Hírek

CsodaVerda 37. rész - István (Opel Mokka - SportVerda)

CsodaVerda 37. rész - István (Opel Mokka - SportVerda)

Már megint Csóró Zorró!? CsodaVerda a SportVerda műsorban, avagy István CsodaVerda napja.
CsodaVerda 38. - Tomi (Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo - SportVerda)

CsodaVerda 38. - Tomi (Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo - SportVerda)

CsodaVerda a SportVerda műsorban, avagy Tomi CsodaVerda napja.

Formula-1 (Forma1) születése, a gőzgépektől a biztonsági övig (2.rész)

 

 

Véres évtizedek

 

A Forma-1 szigorúan véve 1950-ben született tehát meg - innentől használták a nevet és a FIA szabályrendszerét.

Az első évtized a Ferrarié, a Maseratié, a Mercedesé és az Alfáé volt, kisebb csapatok nem jutottak szóhoz. A versenynaptárban ekkor még csak 7 európai és egy 500 mérföldes amerikai verseny szerepelt, az Indianapolis Motor Speedway.

 

Az első évtizedek inkább szóltak a sebességről és dicsőségről, mint a biztonságról - a '70-es évek végéig 26 versenyző lelte halálát a pályán, többek között Jochen Rindt, akit 1970-ben posztumusz avattak világbajnokká.

 

A kezdetekkor a legtöbb autóban még biztonsági öv sem volt, a nézőket csak egy mit sem számító szalagkorlát választotta el a pályán repesztő versenygépektől.

A '80-as évektől aztán biztonságosabbá váltak a versenyek, s az utolsó halálos áldozat végül máig a legendás Ayrton Senna lett, aki San Marinóban lelte halálát a pályán. A Formula-1 véres évtizedei alatt a legtöbbször a britek gyászoltak: 13 pilótájuk hunyt el versenyzés közben.

 

Balesetekből persze nincs hiány – szinte minden évben láthatunk olyan jeleneteket, amikor a kisodródó kocsikból végül mentő szállítja el a sofőröket. Az elmúlt húsz év legsúlyosabb balesete éppen tavaly esett meg Jules Bianchival, a versenyző élete sokáig egy hajszálon függött, felépülése máig tart.

 

 

 

Modern idők menetszele

 

A szabályok, a versenyek helyszínei, a csapatok és versenyzőik gyakorlatilag évről évre változnak, legalábbis minimálisan. A hagyományos pályák általában megmaradnak - a Hungaroringet például 1986 óta minden évben meglátogatja a száguldó cirkusz. 2015-ben tér vissza például a Mexikói Nagydíj, amelyet utoljára 23 éve rendeztek meg.

 

A cirkusz még ma is száguld, bár nem egyenletesen gyorsul. A legnagyobb átlagsebesség rekordját 2003 óta Michael Schumacher tartja (247,5 km/h), és nem is valószínű, hogy ezt mostanában megdöntenék. A különféle szabályváltozásoknak köszönhetően a 2014-es feltűnően "lassú" szezon volt, mindössze 179,9 km/h-val.

 

Ez persze még mindig szinte emberfeletti képességeket kíván meg a pilótáktól, akik órákon keresztül kell hőségben, esőben, szélben úgy koncentráljanak minden pillanatban, ahogyan a legtöbben talán két percig se tudnánk. Nem véletlen, hogy a Formula-1 versenyzőit ma is hatalmas kultusz övezi, és még ha nem is olyan veszélyes ma a sport, mint Lauda idejében volt, mégis hatalmas és elismerendő teljesítmény, amit a versenyhétvégéken láthatunk.

Formula-1 (Forma1) születése, a gőzgépektől a biztonsági övig (2.rész)