Hírlevél feliratkozás

Hirdetés

Finanszírozás kalkulátor

Biztosítás kalkulátor

Átírás kalkulátor

/

Vagyonszerzési illeték

? Ft

Forgalmi engedély

? Ft

Törzskönyv

? Ft

Eredetiségvizsgálat

? Ft

Összesen

? Ft

Kiszámolom

Hírek

CsodaVerda 37. rész - István (Opel Mokka - SportVerda)

CsodaVerda 37. rész - István (Opel Mokka - SportVerda)

Már megint Csóró Zorró!? CsodaVerda a SportVerda műsorban, avagy István CsodaVerda napja.
CsodaVerda 38. - Tomi (Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo - SportVerda)

CsodaVerda 38. - Tomi (Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo - SportVerda)

CsodaVerda a SportVerda műsorban, avagy Tomi CsodaVerda napja.

Mire lehet következtetni a gyújtógyertyák állapotából?

Feladata: a megfelelő minőségű szikra biztosítása valamint a hő elvezetése az égéstérből.

 

A motor normál működése érdekében nagyon fontos a gyújtógyertya megfelelő mérete és hőértéke. A nem helyesen kiválasztott gyújtógyertya a motorban működési zavarokat eredményezhet, melynek következménye a megbízhatatlan működés. Súlyosabb esetben a motor károsodása is végbe mehet. A gyertya menethosszára is kellő figyelmet kell szentelni, mert beleérhet a dugattyútetőbe a helytelen választás következtében. Fontos, hogy a gyújtógyertya gyorsan elérje az üzemi hőmérsékletet.
 


Hőérték


Ez határozz a meg, hogy a gyertya milyen mértékű hő elvezetésére lett tervezve, illetve a motor felépítése is eszerint lett megtervezve. 
Alacsony hőértékő úgynevezett hideg gyertyák kevesebb hőt vezetnek el, mert a belső szigetelés (szegetelőcsúcs) kisebb felületen érintkezik a gyertya testével, így kevesebb hőt képes kivonni az égéstérből. A meleg gyertya, azaz a magasabb hőértékű ennek ellenkezőjét jelenti. A szigetelőcsúcs nagy felületen adja át a hőt a gyertya testének, ezzel a hengerből kiűlló külső szigetelés is nagy hőmérsékletet érhet el. Ezért meleg. 
Egyes gyártók eltérő módon adják meg a hőértéket, így erre figyelni kell a vásárlás során. A Bosch, Champion és a BERU magasabb számokkal, míg az NGK vagy a Nippon Denso az alacsonyabb számokkal jelölik a melegebb hőértéket.
 

A gyújtógyertya felépítése:


Gyújtógyertya részei

 

A megfelelően működő motorban a gyertya képe tiszta, száraz, őszbarna.
Koromlerakódás esetén ellenőrizni kell a keverék beállítást. Lehetséges, hogy túl dús a keverék. Ellenőrizni kell a levegőszűrő tisztaságát, illetve a szívató működését. A nem megfelelő hőértékeű gyújtógyertya használata esetén nem jön létre az ’’öntisztulás’’ melynek eredménye lehet  a kormos, olajos gyertya.
A megolvadt elektródák esetében alaposan meg kell vizsgálni, hogy mi okozza a túlhevülést. Ennek oka lehet a nem megfelelő hőértékű gyújtógyertya, helytelen előgyújtás, rossz minőségű üzemanyag. Rosszabb esetben okozhatja meghibásodott szelep is.
Az olajos elszennyeződött gyertya figyelmeztet minket motorunk kopottságára. Az elkopott dugatyúgyűrűk miatt a motor felhordja az olajat. Jobb esetben ’’csak’’ a szelepszár szimeringeket kell cserélni esetleg a szelepvezetőkkel együtt. Érdemes ellenőrizni a motorolaj szintet, nincs-e túl töltve.
A szigetelőcsúcsból történő darabok letörésének az oka általában a szakszerűtlen kezelésre vezethető vissza. Azonban a motorban fellépő hirtelen hő-sokk is okozhatja. A kezdeti stádiumban általában csak hajszálrepedések figyelhetők meg. Amennyiben tovább üzemeltetjük motorunkat, akár szét is robbanhat a szigetelőtest ha lerakódás alakul ki a szigetelőtest és az elektróda között. Ez akár teljes motorkárral is párosulhat.