Hírlevél feliratkozás

Hirdetés

Finanszírozás kalkulátor

Biztosítás kalkulátor

Átírás kalkulátor

/

Vagyonszerzési illeték

? Ft

Forgalmi engedély

? Ft

Törzskönyv

? Ft

Eredetiségvizsgálat

? Ft

Összesen

? Ft

Kiszámolom

Hírek

CsodaVerda 37. rész - István (Opel Mokka - SportVerda)

CsodaVerda 37. rész - István (Opel Mokka - SportVerda)

Már megint Csóró Zorró!? CsodaVerda a SportVerda műsorban, avagy István CsodaVerda napja.
CsodaVerda 38. - Tomi (Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo - SportVerda)

CsodaVerda 38. - Tomi (Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo - SportVerda)

CsodaVerda a SportVerda műsorban, avagy Tomi CsodaVerda napja.

Hogyan működik az ülésfűtés?

A kocsik komfortosabbá tétele nagyjából azóta foglalkoztatja az embereket, mióta léteznek kocsik. Az egyik fő szempont természetesen mindig az volt, hogyan lehet a sofőrt melegen tartani, s ebben az ülésfűtés feltalálása igen nagy szerepet játszott.

Az automobilok története során persze számos különféle módszerrel próbálkoztak már, míg eljutottak a modern fűtőrendszerekig. A legkorábbi időkben az emberek még tűzveszélyes eszközöket, lámpásokat is hajlandóak voltak az utastérben elhelyezni egy kis melegért, s létezett olyan modell is, amely a forró kipufogógázt keringette (persze zárt) csövekben a kocsi utasterében, így szerezve némi meleget kreatív módon onnan, ahol egyébként is volt.

A modern ülésfűtés feltalálása Robert L. Ballard nevéhez fűződik, aki a General Motors mérnökeként 1955-ben a US2698893 A azonosítóval szabadalmaztatta elképzelését. Az ő ötletén alapulnak a modern ülésmelegítő rendszerek, amelyek az elektromos ellenállás elvét használják fel.

Ennek lényege röviden annyi, hogy a kárpit alatt elhelyezett fűtőlapok olyan anyagból készülnek, amely az elektromos ellenállásnak hála áram alá helyezve meleget kezd termelni, mivel súrlódás jön létre. Ez egy igen egyszerű és biztonságos rendszer, amely az autó akkumulátorából nyeri energiáját, és könnyen szabályozható is ezáltal, ellentétben a korai próbálkozásokkal.

A túlmelegedést a termosztát akadályozza meg – az 1955-ös szabadalomban látható, hogy már erre is gondoltak, hiszen ha egy feledékeny sofőr elfelejti kikapcsolni az ülésmelegítést, az egy idő után megégethetné utasát vagy akár tüzet is okozhatna.

A modern ülésmelegítők, legyenek gyárilag szereltek vagy utólag beépítettek, ugyanazon az elven működnek, biztonságosak és könnyen kezelhetőek, ám senkinek sem ajánlott, hogy maga akarja őket megjavítani, mivel az elektromos áramkörök vizsgálata, javítása, cseréje komoly szakértelmet igénylő feladat.

Hogyan működik az ülésfűtés?