Hírlevél feliratkozás

Hirdetés

Finanszírozás kalkulátor

Biztosítás kalkulátor

Átírás kalkulátor

/

Vagyonszerzési illeték

? Ft

Forgalmi engedély

? Ft

Törzskönyv

? Ft

Eredetiségvizsgálat

? Ft

Összesen

? Ft

Kiszámolom

Hírek

CsodaVerda 37. rész - István (Opel Mokka - SportVerda)

CsodaVerda 37. rész - István (Opel Mokka - SportVerda)

Már megint Csóró Zorró!? CsodaVerda a SportVerda műsorban, avagy István CsodaVerda napja.
CsodaVerda 38. - Tomi (Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo - SportVerda)

CsodaVerda 38. - Tomi (Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo - SportVerda)

CsodaVerda a SportVerda műsorban, avagy Tomi CsodaVerda napja.

Hogyan cseréljünk gyújtógyertyát?

Miért van szükség a gyertya cserére?

A gyújtógyertya is idővel elkopik. Elvékonyodik a test elektróda, megéghet a szigetelő kerámia stb.. ami a motor működését nagymértékben befolyásolja. Egy rossz gyertya miatt rángathat az autó, megnövekedhet az üzemanyag fogyasztás, csökkenhet a teljesítmény… Éppen ezért fontos a gyújtógyertya cseréje a megadott csere intervallum szerint. Természetesen itt a normál, nem versenyszerű használatról van szó. A gyertya elhasználódását a hőingás, kopás és a szikra által amortizált elektróda okozza. Az elektródák között 20-50kV-os elektromos ív keletkezik.  Sajnos nem lehet általánosítani, hogy mikor válik csükségessé a csere, mert gyártótól, típustól függően elég nagy eltérések lehetnek, ami 20.000km-től akár 120.00 km-ig is terjedhet. Mindenképp a gyár által megadott csereidőt vegyük alapul és lehetőség szerint mindig a megfelelő gyertyát tegyük bele. Ellenkező esetben szintén hibás működést idézhetünk elő, sőt mi több, akár teljes motorkár is bekövetkezhet. Ez főképp a nem megfelelő hőértékű gyertyára vonatkozik. Mindig kövessük a használati utasításban leírtak és akkor nem lehet baj!

A csere folyamata:

Sajnos néhány mai autóban nem éppen egyszerű folyamat a gyertya csere. Főleg egy V6-os ban. Mindenek előtt csak abban az esetben álljunk neki, ha rendelkezünk megfelelő szerszámmal, illetve tapasztalattal. Ellenkező esetben bízzuk szakszervizre a folyamatot. Az első feladat, hogy hozzáférjünk a gyertyákhoz. Természetesen itt sem lehet általánosítani. A legtöbb autónál le kell venni a légszűrő házat (abban az esetben, ha a szelepfedélen helyezkedik el). Persze itt meg kell különböztetni a 8 illetve a 16 szelepes motort. A 16 szelepes motoroknál szinte mindig a két vezérműtengely között helyezkednek el a gyertyák, míg a 8 szelepes motoroknál a blokk oldalán (a hűtő vagy a tűzfal felé néznek). A 4 hengernél többel rendelkező motorokat mindenképp bízzuk szakemberre, mert könnyen előfordul pl. egy V6-os motornál, hogy le kell engedni a motort (ki kell billenteni). A 8 szelepes motoroknál általában nem szükséges levenni a légszűrő házat.
Ezt követően le kell venni a gyertyapipákat. Amennyiben egyben van a trafó a gyertyapipával ki kell csavarni a rögzítő csavart előtte. Itt fontos megjegyezni, hogy egyes típusoknál nem árt megjelölni, azt hogy a gyertyapipa hol volt, nehogy összekeverjük a gyújtási sorrendet. Ezek után már hozzá is férünk a gyújtógyertyákhoz. A megfelelő gyertyakulccsal lazítsuk meg, majd tekerjük ki a gyertyákat a helyéről. Az összeszerelést fordított sorrendben hajtsuk végre. A gyertyamenetet ne kenjük be semmivel. Ellenkező esetben ha nem hőálló kenőanyagot használunk összeéghet a menetekkel és legközelebb már nem tudunk könnyen, házilag gyertyát cserélni. Másrészt a meghúzási nyomatékok száraz menetet feltételeznek. Ha kenőanyagot használunk szinte biztos, hogy túlhúzzuk a gyertyát. A gyertyákat általában 20-30 Nm-el kell meghúzni. A nem kellően meghúzott gyújtógyertya nem érintkezik elég nagy felületen illetve szorosan a hengerfejjel, ezáltal nem képes ellátni a hőelvezetési funkcióját. A motor túlmelegedhet, ami kopogásos égést eredményez ezzel súlyosan károsítva a motort.

A túlhúzott gyújtógyertya a menetek károsításán felül a gyertya belső tömítőgyűrűjét is károsíthatja, ami kifújást eredményezhet

A gyertyahézag
Az elektródák közti távolságot hívjuk gyertyahézagnak, melyet hézagoló lapokkal kell beállítani. Minden motorhoz meg van határozva a megfelelő gyertyahézag, ettől nem szabad eltérni. 
Túl kicsi hézag esetén a szikra korábban keletkezhet, ami kopogásos égést eredményez. Ez pedig végső soron túlmelegedéshez, a gyertya károsodásához, teljesítmény csökkenéshez és a motor károsodásához vezet.
Túl nagy hézagnál az elektromos ív késhet, illetve kisebb energiával bizonytalanabb gyújtást eredményezhez. Ez tökéletlen égéshez és teljesítmény csökkenéshez vezet.  

Hogyan cseréljünk gyújtógyertyát?