Hírlevél feliratkozás

Hirdetés

Finanszírozás kalkulátor

Biztosítás kalkulátor

Átírás kalkulátor

/

Vagyonszerzési illeték

? Ft

Forgalmi engedély

? Ft

Törzskönyv

? Ft

Eredetiségvizsgálat

? Ft

Összesen

? Ft

Kiszámolom

Hírek

CsodaVerda 37. rész - István (Opel Mokka - SportVerda)

CsodaVerda 37. rész - István (Opel Mokka - SportVerda)

Már megint Csóró Zorró!? CsodaVerda a SportVerda műsorban, avagy István CsodaVerda napja.
CsodaVerda 38. - Tomi (Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo - SportVerda)

CsodaVerda 38. - Tomi (Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo - SportVerda)

CsodaVerda a SportVerda műsorban, avagy Tomi CsodaVerda napja.

Mi az a kettőstömegű lendkerék?

Sokak számára e szó hallatán görcsbe rándul a gyomruk. A köztudatban a kettőstömegű lendkerék komoly lidércként él. Azt kell, hogy mondjam nem hiába, hiszen nem éppen a legolcsóbb alkatrésze a gépjárműnek. Esetenként akár 500-600 ezer forintba is kerülhet. Nem beszélve arról, hogy ritkán ússza meg az ember kuplung szett cserélés nélkül. 

Angol megnevezése DMF (Dual Mass Flywheel), német megnevezése ZMS (Zweimassen-Schwungrad). 

 

A kettőstömegű lendkerék feladata, működési elve:

 

Ha beleülünk, egy mai illetve egy 20 évvel ezelőtti diesel autóba meglepődve tapasztaljuk, hogy úgy remeg a karosszéria, hogy azt hisszük mindjárt „kiesik” a motor a helyéről. Nem beszélve arról, hogy jóval kisebb volt a teljesítménye. Tehát akkor kijelenthetjük, hogy nagyban hozzájárul a komfortérzet javításához oly módon, hogy elnyeli a motor torziós rezgéseit valamint segítségével eljutott az autóipar odáig, hogy az egyre növekvő forgatónyomatékot tartósan (mechanikai sérülés nélkül) át tudja adni az erőátviteli alkatrészeknek, vagyis a benne lévő rugóknak köszönhetően rendelkezik egy jókora energia elnyelő tulajdonsággal.
Ahhoz, hogy megértsük a működési elvét előbb dióhéjban meg kell ismernünk annak felépítését.
A kettőstömegű lendkerék áll egy elsődleges valamint egy másodlagos lendkerékből (ami tekercsrugókkal kapcsolódik az elsődleges lendkerékhez), tekercsrugókból , surlódóbetétből és még néhány alkatrészből, aminek a részletezésébe ne menjünk bele.
A két tömegnek valamint a rugóknak köszönhetően az elsődleges lendkerék amplitúdójának csak a töredéke jelentkezik a másodlagos lendkeréken, ahonnan a forgatónyomaték továbbmegy a sebességváltóra.

 

Féljünk tőle avagy ne?

 

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy ma már szinte nem létezik diesel autó kettőstömegű lendkerék nélkül, sőt néhány benzines autónál is elfordul.  A várható élettartama egy ilyen lendkeréknek 100-300 ezer km-ig terjedhet. Ez lehet kevesebb illetve több, nyilván nagyban függ a gépjármű felhasználási jellegétől valamint a motor teljesítményétől (chip tuning). Félelemre adhat okot, hogy igen borsos a javítási költsége azonban itt meg kell jegyeznem, hogy normális használat mellett nem egyik napról a másikra szokott elromlani. Vannak bizonyos jelek melyekből következtetni lehet a hamarosan közeledő javításra. Ilyen pl: a leállítás illetve indítás közben koppanó (csattanó) hang, egyenetlen alapjárat, zörgő hang alapjáraton. Sokan nem is gondolnák, hogy a meghibásodása nem csak a vezetési stílustól, szokástól függ. Igen nagy szerepet játszik a befecskendező rendszer is, hiszen annak meghibásodása egyenetlen alapjáratot tud eredményezni, amit még ha nem is érzékelünk, a lendkerékre abszolút nincs pozitív hatással.
Léteznek úgymond kiváltó szettek a kettőstömegű lendkerék helyett, ami ugyan lényegesen olcsóbb, ámbár annak ellenére óvatosan kell kezelnünk a kérdést. A fix lendkerék nagyban megváltoztathatja a motor járását ezzel csökkentve a mechanikai zajok elnyelését. Nem beszélve arról, hogy a váltó sem erre lett tervezve. könnyen előfordulhat akár egy nyelestengely törés harmadrészt általában a kiváltó szetthez nem gyártanak külön csak kuplung szettet (szerkezet, tárcsa, kinyomó csapágy). Könnyen előfordulhat, hogy újra meg kell venni lendkerékkel együtt a kiváltó szettet a legközelebbi kuplungcseréhez.

Annyit el kell mondani ezzel kapcsolatban, hogy senkinek sem szeretnénk elvenni a kedvét az ilyen erőátviteli rendszerrel szerelt autóktól. Alapjában véve a rendszer jó sőt, nagyon jó. Viszont a vásárlás előtt mindenképp nézessük át egy szakszervizzel a kiszemelt négykerekűt. Ha pedig már a birtokunkban van (korábban vásárolt) akkor sem kell megijedni, minden bizonnyal sok ezer km áll előttünk kettőstömegű lendkerék cseréje nélkül.

Mi az a kettőstömegű lendkerék?