Hírlevél feliratkozás

Hirdetés

Finanszírozás kalkulátor

Biztosítás kalkulátor

Átírás kalkulátor

/

Vagyonszerzési illeték

? Ft

Forgalmi engedély

? Ft

Törzskönyv

? Ft

Eredetiségvizsgálat

? Ft

Összesen

? Ft

Kiszámolom

Hírek

CsodaVerda 37. rész - István (Opel Mokka - SportVerda)

CsodaVerda 37. rész - István (Opel Mokka - SportVerda)

Már megint Csóró Zorró!? CsodaVerda a SportVerda műsorban, avagy István CsodaVerda napja.
CsodaVerda 38. - Tomi (Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo - SportVerda)

CsodaVerda 38. - Tomi (Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo - SportVerda)

CsodaVerda a SportVerda műsorban, avagy Tomi CsodaVerda napja.

Mi az az ESP?

ESP
(Electronic Stability Program)

Az ESP, vagyis az elektronikus menetstabilizáló rendszer meglehetősen fontos szerepet kap a modern autóknál, hiszen segítségével biztosítható a szükséges stabilitás akkor is, ha a vezető elvesztené az uralmat a gépjármű felett.

Feladata: Az ESP az úgynevezett pályaelhagyásos balesetek miatt került kifejlesztésre. Feladata nem más, mint hogy mérje az irányeltérési szögsebességet, s ezt elemezve, akár a kerekek egyenkénti fékezésével is visszaállítsa a gépjármű stabilitását. Az ESP értékeli az ABS féknyomás- és kerékfordulatszám érzékelőinek az adatait is, s ezek függvényében határozza meg a szükséges beavatkozásokat. A legfontosabb adat a függőleges tengelykörüli szögelfordulás, valamint annak sebessége, amit egy giro szenzor segítségével határoznak meg.

Az Európai Unió új szabályozásának köszönhetően 2013 novemberétől minden újonnan forgalomba állított autónál kötelező tartozék kell, hogy legyen a menetstabilizáló, ezért itt az idő jobban megismerkedni ezzel a hasznos kis rendszerrel.

Működése: Az ESP működése viszonylag egyszerűen leírható, de megvalósítása egy igen összetett technikai fejlesztés eredménye. Elég egy kisebb csúszás, netán alulkormányzás vagy túlkormányzás, és a rendszer azonnal aktiválja magát azzal, hogy csökkenti a motorteljesítményt, és egymástól függetlenül elkezdi fékezni az egyes kerekeket. A számítások és a gyakorlat szerint is az esetek nagyobb részében ez a két művelet már tökéletesen elegendő ahhoz, hogy elkerülhetővé váljon az autó megpördülése, ezáltal a súlyosabb baleset. A gépjármű tényleges mozgását a kerékfordulatszám-érzékelők (ABS jeladók), a keresztirányú gyorsulásérzékelő és a perdület-érzékelő jelei alapján határozza meg az elektronika, s ez kerül összehasonlításra a vezető által kijelölt útiránnyal. Ha a két pálya egymással megegyezik, nincs szükség beavatkozásra, ellenkező esetben azonban két szituációt különböztetünk meg.
Amennyiben a gépjármű túlkormányzottá válik, abban az esetben kezdetben a motorelektronika csökkenti a nyomatékot, hogy a kerekeken növekedjen az oldalvezető erő. Ha ez nem lenne elegendő a stabilitás visszanyeréséhez, a rendszer a kanyar külső ívén gördülő első kerékére fékezőnyomást vezérel ki, melynek hatására a jármű kissé lassul és az így keletkező perdítőnyomaték a gépkocsit a megfelelő irányba tudja terelni.
A megfelelő, hibátlanul működő menetstabilizáló rendszerhez öt fő alkatrész szükséges, amik bonyolult kapcsolatban állnak egymással, és amik állandó kapcsolatot biztosítanak a motorvezérlés és az ESP között. Egy új típusnál akár két év is szükséges ahhoz, hogy megfelelően belőjék a rendszert a modell tulajdonságaihoz; mindez karosszériaváltásnál "csak" egy év, tehát jól látható, mennyire bonyolultan működő szisztémáról beszélünk, és mennyire fontos, hogy jól működjön a mindennapokban.

Története: A lassan húszéves ESP-t először a Mercedes-Benz S-osztályban alkalmazták, a legmodernebb rendszer pedig már képest arra is, hogy fékezéskor az áram visszatermelését a stabilitás megőrzésének megfelelően szabályozza a generátorüzembe kapcsoló villanymotorral.
A sorozatgyártás óta a fejlesztések folyamatosak, és a rendszer az évek múlásával egyre okosabb, könnyebb és kisebb lett. A régen majdnem ötkilós szerkezet ma bő másfél kiló és a kilencedik generációját tapossa, valamint nemcsak egyszerűbb beépíteni, de költségtakarékosabb is.
A százmilliomodik ESP-t idén készítették el, az uniós szabályozás miatt pedig az elterjedése várhatóan még nagyobb lesz. A modern vezetéstámogató rendszerek ma már az ESP-re épülve könnyítik meg a vezetők dolgát, és a rendszer a biztonság mellett a kényelmet is igyekszik szolgálni.

Mi az az ESP?