Hírlevél feliratkozás

Hirdetés

Finanszírozás kalkulátor

Biztosítás kalkulátor

Átírás kalkulátor

/

Vagyonszerzési illeték

? Ft

Forgalmi engedély

? Ft

Törzskönyv

? Ft

Eredetiségvizsgálat

? Ft

Összesen

? Ft

Kiszámolom

Hírek

CsodaVerda 37. rész - István (Opel Mokka - SportVerda)

CsodaVerda 37. rész - István (Opel Mokka - SportVerda)

Már megint Csóró Zorró!? CsodaVerda a SportVerda műsorban, avagy István CsodaVerda napja.
CsodaVerda 38. - Tomi (Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo - SportVerda)

CsodaVerda 38. - Tomi (Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo - SportVerda)

CsodaVerda a SportVerda műsorban, avagy Tomi CsodaVerda napja.

Mi is az az ECU?

Az ECU a karburátor utódja, mely ugyan hasonló feladatra volt hivatott, viszont azt a környezetére és a motor teljesítményére aránytalanul nagy áldozattal végezte. Az amerikai kongresszus 1970-ben fogadta el azt a törvényt, melynek fő célja a károsanyag-kibocsátás csökkentésére irányult, ugyanis az olajválság hatására fény derült a karburátor gyengepontjára. A karburátor bármilyen külső körülmények között is csak a fordulatszám alapján állította elő az üzemanyag-keverék arányát, ami az esetek nagy részében feleslegesen nagy fogyasztáshoz, és károsanyag-kibocsátáshoz vezetett. A karburátor legnagyobb előnye, ami miatt a mai napig népszerű, az az egyszerűsége, és az olcsó hozzáférhetősége. Az elektronikusan vezérelt befecskendező rendszerekkel ellenben egy egyszerű mechanikai egységből áll, aminek a szervizelése, és az üzemeltetése is jóval egyszerűbb feladat.
Az ECU a motorvezérlő egység központi eleme, mely a motorvezérlő rendszer érzékelő elemei által beérkező információk feldolgozásáért, valamint azok mindenkori reagálásáért, beavatkozó jelek létrehozásáért felelős.
 

Idegrendszer és agy
Számtalan alkalommal hangzik el a kijelentés, „a motor az autó szíve”. Ez esetben az ECU a gépjármű idegrendszere és az agya, hiszen ez az egység felelős az olyan elektronikai eszközök működéséért, mint például a befecskendező rendszerért, a szükséges üzemanyag-levegő keverékéért, az immobiliser – indításgátló működéséért, vagy többek között a gyújtás szabályozásáért. Az ECU egyre nagyobb szerepe a károsanyag-kibocsátás csökkentése. A gépjárműben elhelyezett szenzorok, jeladók biztosítják az információk áramlását. Az ECU vagy valamely szenzor meghibásodása esetén tapasztalhatjuk többek közt a megnövekedett üzemanyag fogyasztást, a motor egyenetlen járását, vagy a motor teljesítményének csökkenését.

 

Diagnosztika
Az ECU nemcsak reagál és beavatkozik a rendszer működésébe, hanem tárolja is az információkat. A fentebb említett meghibásodások esetén sokszor előfordul, hogy gépjárművünket a legközelebbi szervizbe eljuttatva, az ott szorgoskodó kolléga egy monitorral az ölében foglal helyet a vezetőülésben. Kérdezhetnénk, hogy ugyan mit csinál ott és miért nem a motortérben keresi a hibát? A válasz egyszerű: gépkocsinkban egy számítógép tárolja az adatokat, melynek megjelenítéséhez az erre a célra szolgáló egységet összekötve a szakember szeme elé tárul minden információ, ami a motor működését jellemzi, és mindezt egy kézi számítógépnek és egy motorvezérlő egységnek a jóvoltából. 

FIGYELEM! Csak és kizárólag szakembernek engedjünk hozzáférést gépkocsink ezen részéhez, mivel ez egy rendkívül érzékeny és bonyolult rendszer, meghibásodása esetén igen figyelemre méltó összeget kell letennünk az asztalra, hogy pótoljuk gépkocsink egyik legfontosabb alkatrészét.

 

ÉrdekességForma 1
A Formula-1-es versenyautókban alkalmazott vezérlő rendszer maximálisan 200.000.000, azaz kétszázmillió utasítást képes végrehajtani másodpercenként, míg a Mercedes-Benz SLR sportautó esetében alkalmazott ECU-nál 50.000.000 utasítás/másodperc-ről lehet beszélni, amelybe természetesen a motorvezérléshez szükséges funkciók mellett igen jelentős szerepet betöltő diagnosztikai funkciók is beletartoznak, csakúgy, mint ahogyan az a Formula-1-es versenyautókban használatos rendszereknél is elmondható.

Mi is az az ECU?