Hírlevél feliratkozás

Hirdetés

Finanszírozás kalkulátor

Biztosítás kalkulátor

Átírás kalkulátor

/

Vagyonszerzési illeték

? Ft

Forgalmi engedély

? Ft

Törzskönyv

? Ft

Eredetiségvizsgálat

? Ft

Összesen

? Ft

Kiszámolom

Hírek

CsodaVerda 37. rész - István (Opel Mokka - SportVerda)

CsodaVerda 37. rész - István (Opel Mokka - SportVerda)

Már megint Csóró Zorró!? CsodaVerda a SportVerda műsorban, avagy István CsodaVerda napja.
CsodaVerda 38. - Tomi (Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo - SportVerda)

CsodaVerda 38. - Tomi (Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo - SportVerda)

CsodaVerda a SportVerda műsorban, avagy Tomi CsodaVerda napja.

Mit kell tudni a motorolajról?

A motorolaj feladata:
Elsődleges feladata a belső égésű motorokban rejlő különböző alkatrészek kenése, illetve a súrlódás csökkentése. Ezen kívül a motorolaj funkcionál a hő elvezetésére, a motor tisztántartására valamint a tömítések illetve a fém alkatrészek korrózió elleni védelmére és kenésére.
Összetétele:
A motorolaj bázisolajból illetve különböző adalékanyagokból épül fel annak minőségétől függően.

Viszkozitás:
A motorolajnak olyan összefüggő úgynevezett olajfilm réteget kell képezni, amely terhelés alatt is meg tudja tartani ezen tulajdonságát vagyis nem szakad el. A kenőképesség a kenőanyag sűrűségének a függvényében változik. A folyási képességet nevezzük viszkozitásnak. Az olaj viszkozitása a hőmérséklet változásával jelentősen változik. Alacsony hőmérsékleten a motorolaj megdermed vagyis a viszkozitása túlságosan megnő. A hőmérséklet növekedésével a viszkozitás fokozatosan csökken, végül a kenőanyag hígfolyóssá válik azaz csökken a kenőképessége.
A motorolajokat a SAE J300 (Society of Automotive Engineers) Autóipari Mérnökök Egyesülete fogta csokorba a viszkozitási alapú osztályozási rendszerrel, amely a motorolajok szinte legrégebben rögzített fizikai tulajdonsága. Megkülönböztetünk hideg és meleg oldali viszkozitást, de nézzünk egy konkrét példát.

SAE 15W40
A W előtti szám a téli (hideg) a W utáni szám pedig a nyári (meleg) viszkozitási értéket mutatja. Jelen esetben ez a motorolaj -25 és +45 oC között használható. Ezen információk azért fontosak, mert ha megadott érték alá csökken a hőmérséklet könnyen előfordulhat, hogy az olaj ledermed ezáltal az olajszivattyú „csak” levegőt képes pumpálni ami azt eredményezi, hogy nem lesz biztosítva a kenés a motornak. Amennyiben magasabb hőmérsékletnek tesszük ki gépjárművünket, könnyen megtörténhet, hogy az olajfilm réteg megszakad, ami szintén nem túl előnyös az erőforrásnak. Ennyit a viszkozitásról dióhéjban.

Milyen motorolajat töltsek az autómba?
Sokak számára ez egy nehéz kérdés. Mindenek előtt figyelembe kell venni az API (American Petroleum Institut) Amerikai Petróleum Intézet által kiadott szabványt, melynek alapján könnyen megtudhatjuk, hogy az adott kenőanyag benzines avagy diesel autóba való.
Az ’’S’’ betűvel jelölt motorolajok benzines, a ’’C’’ betűvel kezdődők pedig diesel erőforrásokba valók. Egy kicsit részletesebben:
SF: Régebben készült gépjárművekbe 1987-ig illetve a keleti gyártmányú benzines autókba.
SG: 1988-tól gyártott normál és feltöltős, benzinüzemű gépjárművekhez.
SH: 1993-tól gyártott normál illetve feltöltővel rendelkező benzines gépkocsikhoz.
SJ: 1997-től lépett érvénybe. Szigorított habzási tulajdonságokkal rendelkezik. Atmoszférikus illetve
feltöltős benzinüzemű motorokba.
SL: Valamennyi, napjainkban gyártott normál illetve feltöltős motorhoz. Csökkentett üzemanyag
fogyasztás biztosít.

CD: Hagyományos, elsősorban szívódiesel motorokhoz.
CE: Szívó illetve feltöltős motorokhoz. Csökkentett üzemanyag fogyasztást biztosít.
CF: Az API CD besorolását váltotta fel 1994-ben.
CF-4: 1991-től gyártott nagy teljesítményű és magas fordulatszámú diesel motorokhoz.
CG-4:1994-ben bevezetett új kategória, mely hasonló tulajdonságokkal rendelkezik, mint a CF-4
viszont a szigorúbb emissziós értékeket is tudja biztosítani.
CH-4: A CG-4-nél szigorúbb emissziós értékeket is képes teljesítni, valamint csökkentett szelepvezető
kopást, hatékonyabb koromkezelést és magasabb teljesítmény szintet biztosít.
CI-4: 2002-ben bevezetett szabvány, amely a 2004-es emissziós értékekre lett tervezve.

Ezen felül létezik még az ACEA (Association des Constructers Européens d’Automobiles) Európai gépjárműkonstruktőrök szövetsége besorolás is.
A benzinüzemű motorokba az ACEA A1, A2, A3, A4 és A5 jelöléssel ellátott motorolajok tölthetők.
A diesel üzemű motorokba ACEA B1, B2, B3, B4, valamint B5 jelöléssel ellátott motorolajok tölthetők.
Az EURO IV-es erőforrások szabványi: ACEA C1, C2, C3.

Mindig a gépjárműhöz előírt szabványú motorolajat használjunk fel!

Mit kell tudni a motorolajról?